Tijdens het levenskwaliteit consult neem ik ruim de tijd om samen met jou het welzijn en de levenskwaliteit van jouw huisdier te evalueren. Dit consult is speciaal ontwikkeld om inzicht te geven in de huidige situatie van jouw huisdier, waarbij alle belangrijke aspecten van zijn leven zorgvuldig in kaart worden gebracht. Je krijgt een helder beeld van hoe jouw dier zich op dit moment voelt, en samen bespreken we een persoonlijk advies om jouw huisdier zo goed mogelijk te ondersteunen. Deze inzichten helpen je om weloverwogen keuzes te maken die passen bij de behoeften van uw dier.
Ik begrijp dat dit gesprek intens en emotioneel kan zijn. Het biedt een unieke kans om stil te staan bij de behoeften van jouw dier en om keuzes te maken die passen bij jouw situatie. Dit uitgebreide consult geeft je het vertrouwen dat je alle opties zorgvuldig hebt overwogen, zodat je moeilijke beslissingen met rust en zekerheid kunt nemen.
Dit consult duurt gemiddeld 1 tot 1,5 uur. Na afloop van dit consult wordt een verslag gemaakt dat eventueel met je eigen dierenarts kan worden gedeeld of we maken een behandelplan voor het palliatieve traject.

Samen stellen we een behandelplan op om uw dier in deze fase zoveel mogelijk comfort te bieden. Ik begeleid u gedurende dit traject en zorg dat u de juiste tools en ondersteuning krijgt om het welzijn van uw huisdier te monitoren.
Soms leidt het consult tot de beslissing om uw huisdier op een liefdevolle en respectvolle manier los te laten. Samen bespreken we uw wensen, zodat uw huisdier een waardig afscheid krijgt dat past bij uw situatie.
U staat er niet alleen voor; ik begeleid u stap voor stap. Samen zorgen we voor een liefdevolle en respectvolle laatste levensfase. Heeft u vragen over mijn werkwijze of wilt u een afspraak maken? Neem gerust contact op, ik help u graag.
Vandaag is World Pet Memorial Day 🦋
Een dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij huisdieren die gemist worden.
Ik denk dat iedereen die ooit afscheid heeft moeten nemen van een dier weet dat ze veel meer zijn dan “een huisdier”. Ze maken jarenlang deel uit van je dagelijks leven. Ze lopen met je mee door mooie periodes, maar ook door moeilijke momenten. En als ze er niet meer zijn, blijft hun plek vaak nog heel lang voelbaar.
Sommige dieren vergeet je nooit.
Vandaag denk ik zelf aan Takkie en Mimi. 💜
Aan wie denk jij vandaag?
Ouder worden is geen ziekte. Maar veel senior huisdieren lopen soms wél langer rond met ongemak dan we beseffen.
Als dierenarts zie ik vaak hoe subtiel veranderingen ontstaan. Minder enthousiast begroeten. Moeite met opstaan. Meer slapen. Anders reageren. Kleine signalen die langzaam “normaal” gaan voelen, terwijl ze soms juist vertellen dat een dier ondersteuning nodig heeft.
Seniorenzorg draait wat mij betreft niet alleen om langer leven.
Maar vooral om zo comfortabel, veilig en fijn mogelijk leven. Daarom zijn dit 5 dingen die ik senior hond of kat zou gunnen. Omdat kleine aanpassingen vaak een veel groter verschil maken dan mensen denken.
Ik ben benieuwd: Wat heeft voor jouw senior dier écht verschil gemaakt? Misschien help je met jouw ervaring ook weer iemand anders die dit leest.
Als ik thuis kom begint onze Spin meteen te miauwen alsof hij me van alles te vertellen heeft.
Herkenbaar? Dat is dus niet zomaar.
In een recente studie naar begroetingsgedrag bij huiskatten (2025) zagen onderzoekers dat katten in de eerste minuten na thuiskomst van hun eigenaar actief meer vocaliseren, dus miauwen, als onderdeel van hun begroeting.
Wat daarbij opviel:
👉 Katten combineren miauwen met lichaamstaal (zoals kopjes geven en staart omhoog)
👉 Ze gebruiken miauwen vooral richting mensen (veel minder naar andere katten)
👉 En ze lijken hun gedrag aan te passen aan de persoon tegenover hen
Met andere woorden: dat gemiauw van Spin is echte communicatie.
Een soort:
“Je bent er weer.”
“Waar was je?”
“En hallo, ik ben hier ook nog.”
Mooi toch, hoe bewust katten met ons communiceren.
Ik ben erg benieuwd of jullie katten jullie ook zo enthousiast begroeten!
Ps: Normaal reageer ik iets enthousiaster als ik zo’n heerlijke begroeting krijg!
Soms vragen mensen mij tijdens een afscheid:
“Is dit werk niet ontzettend zwaar?”
En eerlijk? Nee… niet op de manier die je misschien denkt.
Voor mij is dit juist het meest waardevolle en dankbare werk dat er is. Ik mag er zijn op een van de meest intieme momenten in het leven van mens en dier. Dat voelt niet zwaar, dat voelt als een groot vertrouwen.
Maar…er is wel een zware kant aan mijn werk 😉
• Mijn auto die er na een paar dagen werken uitziet alsof ik er zelf ook in woon (maar hé, hij brengt me wel overal waar ik moet zijn)
• Administratie doen terwijl mijn kat over het toetsenbord loopt en Siep vindt dat het tijd is voor aandacht (maar stiekem maakt dat het juist gezellig)
• Dozen uitpakken en alles weer netjes op voorraad leggen
(maar het betekent ook dat ik weer goed voorbereid ben voor mijn cliënten)
• Uren aan mijn website sleutelen (maar wel om alles zo duidelijk en helpend mogelijk te maken voor jullie)
Dus ja… mijn werk heeft een “zware kant”.
Maar die zit ‘m vooral in de kleine, dagelijkse dingen.
Het echte werk? Dat voelt voor mij niet zwaar.
Dat voelt… dierbaar. 💜
#afscheid #dierenarts #dierbaar #bijzonder
Kaartje planten…
Een klein experimentje.. ik mag graag deze kaartjes versturen, maar wat komt daar eigenlijk uit?
Misschien iemand van mijn volgers het ook al geprobeerd heeft? Ik hoor graag of het is gelukt!
Soms fiets ik door een straat…
en denk ik ineens aan jullie.
Aan dat ene huis.
Aan dat ene dier.
Aan dat moment dat zo intens en zo liefdevol tegelijk was.
We spreken elkaar daarna vaak niet meer.
En dat is ook oké.
Maar dat betekent niet dat ik jullie vergeet.
Want ik word telkens even meegenomen
in een stukje van jullie leven.
In jullie verhaal.
In jullie liefde voor je dier.
En dat raakt me nog steeds.
Dus als je dit leest…
weet dat ik soms even aan jullie denk.
Gewoon, zomaar.
Als ik langs jullie straat rijd.
Of als iets me aan jullie herinnert.
Dankjewel voor dat vertrouwen. 💜